Børnelivet i Kaninbjerget

I Børnehuset Kaninbjerget har vi 3 afdelinger: Vuggestue, vuggehave og børnehave.  Vi har en aldersmæssig glidende overgang mellem afdelingerne, hvor vi tager udgangspunkt i det enkelte barns udvikling, kompetencer og relationer. Vi involverer jer som forældre i overgangen mellem vuggestue og vuggehave, og vuggehave og børnehave.

Barnets skift fra vuggestue til vuggehave sker inden barnet fylder 3 år, og skiftet fra vuggehave til børnehave omkring barnets 4. år.

Vuggehavens 2 stuer og børnehavens 2 stuer er fysisk beliggende i samme afdeling.  Her er børn og voksne sammen  morgen og sen eftermiddag, og alle kender hinanden på tværs af stuerne. Overgangen fra vuggehave til børnehave er en naturlig og rolig del af barnets tilbud i Børnehuset Kaninbjerget.

Årets gang og årstidernes skiften markeres med tilbagevendende begivenheder og traditioner:

Fastelavn: Fastelavnsfest afholdes i vuggestue, vuggehave og børnehave med udklædte børn og voksne. Vi slår katten af tønden, spiser fastelavnsboller og synger fastelavnssange.

Påskefrokost: Alle stuer dækker fint op til traditionel frokost med dejlig mad. Til påske får vi besøg af påskeharen, der uddeler lækkerier til alle børn.

Forårsplantedag:  Bedsteforældre til børn i vuggehaven og børnehaven inviteres til forårshyggedag med beplantning af sommerblomster.

Sommerfest: Bestyrelsen inviterer alle familier i Kaninbjerget til udendørs sommerfest med aktiviteter og underholdning. Vi spiser medbragt mad, og der kan købes alkoholfri drikkevarer.

Sct. Hans: Alle børn brænder heksen af på bålet, vi griller pølser og synger "Heksemutter".

Sommerture: I sommerferieperioden arrangerer vi ture ud af huset i små og større grupper. Vi bruger flittigt vores christianiacykler og buskortene til byens busruter.

Lucia: De ældste børn i børnehaven afholder luciaoptog for hele huset og forældre.

Jul: Juletræerne opstilles i fællesrummene i vuggestuen og vuggehaven/børnehaven. Alle stuer markerer hver dag i december, og vuggestuen inviterer bedsteforældre til julehyggedag. Hele huset holder julefrokost med dejlig mad.